Loading...
 

Image

Projekt nové res publica pro Evropu

Autor: Václav Umlauf - Zveřejněno 17.09.2012 13:32 - (11240 Návštěv)

Pokud se podíváme na současný vývoj v EU, není důvod k optimismu, protože existují dva trendy, které násobí negativní efekt směrem k nacionálnímu státu a k rozpadu EU. Pravice ve Španělsku a nyní i v povolebním Řecku je fascinovaná penězi. Proto jde poslušně tam, kam zatroubí EB, MMF a jiné nadnárodní bankovní instituce. A ty chtějí žít z dluhů, protože jiný smysl existence současné banky nemají.

Čím větší dluh a čím větší instituce za něj ručí, tím lépe pro banky. Stát je pro banky ideální dlužník, protože máte v hrsti milióny lidí zbídačelých přes zkorumpované státní elity.

Zisk je kapitalistům jenom svěřen

Autor: Miroslav Tejkl - Zveřejněno 13.09.2012 17:14 - (6131 Návštěv)

Kapitalistický zisk je v rámci kapitalistické legitimity určen k čisté akumulaci, k rozšiřujícím se investicím. A teprve jako „vedlejší produkt“ má přinášet kapitalistovi přinášet TAKÉ zbytkový (i když třebas i velmi slušný) osobní blahobyt.


Ne aby to bylo právě naopak…

Právní a politická rizika tzv. církevních restitucí

Autor: Rezi Weiniger - Zveřejněno 10.09.2012 20:49 - (6566 Návštěv)

Aby bylo možno přikročit k úvahám, jak velký pozemkový majetek má být dnes registrovaným církvím a náboženským společnostem vydán, musí být najisto postaveno, zda registrované (původně státem uznané) církve a náboženské společnosti majetek vlastnily nebo jej užívaly na základě jiných právních skutečností.

Jak šlape vládní koalice

Autor: Václav Umlauf - Zveřejněno 09.09.2012 11:58 - (8383 Návštěv)

Stačilo sledovat stopu rozkradených peněz a vitálních zájmů s nimi spojených. Tak jednoduchá je česká vládnoucí scéna. Ideje nejsou nikde, přinejmenším od doby, kdy v politice jde o rozkradení státu formou té či oné socialistické prebendy, pravicové privatizace či tzv. reformy. A ve veřejném korytě je krmiva mnohem méně než dříve, boj přituhuje.

Ještě k církevním restitucím

Autor: Jan Baudiš - Zveřejněno 05.09.2012 09:52 - (4849 Návštěv)

Proč by se mělo s řešením otázky financování církví čekat ještě dvacet let - právě dvacet let?

Jeden důvod jsem uvedl už ve svém návrhu ohledně této otázky (viz příspěvek č. 817). Doba uplynulých dvaceti let nebyla dobře využita, nevedla se veřejná diskuse, církve se chovaly k okolní společnosti nerozvážně (a zhusta i tak, že na nějaké veřejné mínění prostě "zvysoka kašlaly").
Vlastně nikdo nečekal, že by otázka finančního vyrovnání s církvemi by mohla takto otřást společností. Těch druhých dvacet let by církve mohly reflektovat zjevenou skutečnost, najít si ke společnosti lepší cestu. Otázky finančního zajištění církví by se měly řešit jednak v rámci církví - celocírkevně, a v rámci společnosti - celospolečensky. Zatím se nedělo ani první ani druhé, "upeklo" to kabinetně pár lidí.

Jan Keller: Tunel na konci světla

Autor: Stanislav Blaha - Zveřejněno 04.09.2012 09:46 - (11143 Návštěv)

Přednáška Jana Kellera a následná beseda v rámci Projektu etického vzdělávání Královéhradeckého kraje o skutečných záměrech a pravděpodobných dopadech reforem vládní koalice


Návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi

Autor: redakce - Zveřejněno 04.09.2012 08:23 - (5572 Návštěv)

Sněmovnou schválená smlouva pokračuje legislativním procesem. Než se stane zákonem bude ji schvalovat Senát, pak podepisovat prezident, a nakonec bude zcela jistě podána žaloba u Ústavního soudu. Jásot či obava církví z nově nabytého majetku jsou tedy předčasné. Tato studie se chce podívat kritickým okem zejména na právní postavení nároků římsko-katolické církve, která z této dohody nejvíce profituje. Hledejme proto odpověď na následující důležité otázky.

  • Je nová smlouva pro římsko-katolickou církev opravdu výhodná v tom smyslu, že zajistí její ekonomickou nezávislost na státu?

  • Platí princip: "Co bylo ukradeno, to má být vráceno", i z hlediska historického statutu církevního majetku?

  • Jaké zásadní námitky proti zákonu budou uplatněny u Ústavního soudu a jakou mají právní hodnotu?

Když někteří mluvili o chrámu, jak je vyzdoben krásnými kameny a pamětními dary, řekl:
Přijdou dny, kdy z toho, co vidíte, nezůstane kámen na kameni, všechno bude rozmetáno.

(Lukáš 21, 5-6; srov. Mk 13,2; Mt 24,2)

Požadujme důsledný liberalismus!

Autor: Jan Kadubec - Zveřejněno 25.08.2012 21:59 - (6430 Návštěv)

Určitě se všichni shodneme na tom, že svoboda je ten úplně nejvyšší a nejcennější statek, jaký vůbec na světě existuje. Svoboda má pro člověka zásadní význam, pokud člověk ztratí svobodu, stává se otrokem. Liberalismus usiluje o maximální svobodu, a to jak osobní, tak i ekonomickou, náboženskou a politickou. Svoboda je základem společnosti, na němž stát, politika a hospodářství spočívají. Stát je nutný pouze k ochraně svobody. Kde začíná osobní svoboda, tam končí státní moc, která může zakročit jenom tehdy, když je porušena svoboda osobní.