Číňané spustili nejdelší linku rychlovlaku na světě s tzv. "vlastní" technologií. Vysokorychlostní železnice mezi Pekingem a Kantonem má 2300 kilometrů a cesta trvá osm hodin. Ovšem připomeňme, že budování těchto linek v Číně nejprve zrušil Siemens a stejně tak i francouzské konsorcium TGV. Důvodem byly mimo jiné krádeže technologií a nezajištěné dodávky stabilní elektřiny. Obavy se ukázaly jako oprávněné. Na stejné trati loni v červnu udeřil blesk do trafostanice, vyřadil dodávku elektřiny a do stojícího vlaku narazila v plné rychlosti jiná souprava rychlovlaku. V troskách zůstalo nejméně 40 mrtvých a pomoc navíc přišla s velkým zpožděním. Vláda slíbila přísnou kontrolu provozu a oslavuje technický um vlastních inženýrů.

Mezitím u nás zapadla zpráva o ruském úspěchu. Rusové za pomoci nejrůznějších specializovaných firem spustili asi nejkomplikovanější technické dílo současnosti: ropovod East Siberia Pacific Ocean (ESPO) v zamrzlé tajze a tundře, kde teploty klesají až na -60 stupňů. Dne 26. 12. 2012 se rozběhla druhá větev ropovodu o délce 2.700 km, která bude plně v provozu v roce 2014.



Technické detaily ropovodu najdete zde. Do Japonska, asijských zemí a Číny bude dodávat kolem 30 miliónů barelů ropy ročně. Monopolním provozovatelem ropovodu je ruská státní společnost TransNěfť, tj. veškeré příjmy z ropovodu jdou přímo do státní kasy.