Evropský či americký občánek masírovaný mainstreamovými médii se dozvídá o Pákistánu nebo paštúnském Afghánistánu pouze v případě teroristického útoku nebo naopak teroru páchaného USA anebo NATO drony či vojáky. Málokdo u nás ví, jak bohatá je zdejší kultura. Kultura z tzv. "Afpaku", což je pejorativní název amerických médií pro svobodnou oblast, kterou nemohou mocensky ovládnout, má tisícileté kořeny navázané jednak na indoevropské kořeny hinduistické Indie a jednak na ohromnou kulturní sílu perského islámu. Pro českého čtenáře jsme vybrali svatební tance a živou kulturu paštúnských kmenů v Afghánistánu a z oblasti pákistánského Pandžábu.

1. Svatba v Multanu

Pákistánskou oblast Multan najdete zde. Klíčovým průsečíkem a manifestací všech zdejších kulturních tradic jsou svatby. Ty se nahrávají na video a dávají na youtube jako výraz radosti a posílení vzájemných sociálních kmenových vazeb. Na snímku vidíte sestřih z jedné svatby s tanečními kreacemi normálních žen a dívek, které byly pozvány na svatbu.


Snímek ukazuje prolnutí městské kultury s tradičními formami tance a hudby. Přesně tuto místní kulturu chtějí zničit sunnitské formy agresivního a kulturně omezeného islámu, který přichází arabských zemí podporovaných USA a Evropou.

2. Orientální tanec

Jeho původem je právě Střední východ, a proto je zde velmi rozšířen. Vidíte sami, že tanečnice v podstatě stojí na místě a naprosto klíčovou roli hraje její vlastní osobnost. Musí umět rozhýbat prostor kolem sebe, spojit se do přirozeného rytmu s hudebníkem. Touto dynamikou pak rozproudí diváky na tradičních festivalech pořádaných v různých částech Pákistánu. Kvůli kvalitě nahrávky jsme vzali ukázku z jednoho evropského festivalu.


Na skvělé tanečnici vidíte, že ji tanec baví, komunikuje s publikem a z tance má sama radost. Všechny pohyby jsou přirozené, smyslné a krásné. Tento typ tradičního tance do sebe zahrnuje prvky z indické kultury, proto je ideologicky potírán vojenským pákistánským režimem podporovaným USA. V tomto případě hraje velkou roli i odpor radikálních muslimských duchovních, které zase podporuje Saúdská dynastie. O kulturním útlaku tradičních zvyků a tanců v Pákistánu se více dozvíte zde.

3. Deedar Mujra aneb paštúnsko-pákistánská popmusic

Nejslavnější indicko-pákistánská zpěvačka Noor Jehan (1926-2000) vlastním jménem Allah Wasai pocházela ze známé pandžábské rodiny hudebníků. V jejích šlépějích jdou dnes mnohé pákistánské a afghánské hvězdy zdejšího popu vázaného na místní kulturu. Na snímku je vystoupení jedné nejlepších a nejoblíbenějších pákistánských zpěvaček Deedar Bali Jati.


Na ukázce najdete současnou kombinaci tance a zpěvu, který je již ovlivněn moderní evropskou hudbou. Ale taneční pohyby a styl tance je vlastní tradičním kmenovým tancům Paštúnců a Pandžábců. Jsou z velké části odvozeny z tradičních a nyní již klasických indických tanců, jejichž popis najdete zde.

4. Moderna a tradice v dnešním tanci a zpěvu

Poslední ukázky se týkají současné generace mladých. Záběr z městské svatby ukazuje, že o dobré budoucí tanečnice nebude žádná nouze. Podívejte se na spontánní dětskou interpretaci tradičního svatebního tance Čikni Čameli. Tuto tradici udržují rovněž pákistánské komunity v zahraničí, odkud je tento snímek.


Je jasné, že takové šikovné holky se neztratí ani na střední škole. Na snímku vidíte spontánní tanec „holek z gymplu“, které samy sebe natáčely na mobil na dvoře v jedné pákistánské college.


Podobné věci již vyžadují odvahu, protože saúdští klerikové a autoritativní vláda proti podobným „výstřelkům“ protestují. Ale koleje a univerzita v pákistánských městech stejně jako v Afghánistánu pořádají veřejné festivaly hudby a tance, které prozatím zakázané nejsou. Pákistánské disco stojí za to, podívejte se na jeden z jejich univerzitních Woodstocků. Všechny oficiální tance, svatby, zábavy atd. jsou pochopitelně vedeny v duchu islámského náboženství, tedy bez alkoholu a bez drog. Něco jiného jsou noční kluby pro americké vojáky a pro zvědavé Evropany v Lahore či Islamábádu.


Pro inspiraci našich dívek přidáváme odkaz na studiový videoklip zpěvačky Aryany Sayeed, jedné ze současných hvězd popmusic v Afghánistánu.


Závěrem. V českém pojetí islámské kultury panuje velká neznalost, kterou šikovně využívají různé ideologické směry. Je mnohem lépe vidět „afpakovou“ kulturu vlastníma očima. Je velice charakteristické, že jeden rozčilený Pákistánec zakázal západním sexistickým prasátečkům-chlapům, aby přilepovali své sprosté poznámky k jednomu z vynikajících videí orientálního tance. Vysvětlil jim, že nejsou v americkém baru.