Občanská organizace Corporate Europe Observatory je tak důležitá, že se o ní před EU-volbami vůbec nedozvíte. Sleduje totiž vliv lobbistů na politiku EU v Bruselu. Příkladem trvalého lobování jsou tzv. expertní skupiny nebo "otáčecí dveře" (revolving door ). To je, když třeba nějaký poslanec EP za ODS jako Miroslav Ouzký parkuje své Porsche v budově EP a přitom za tuto firmu bezostyšně lobuje, viz uvedený příklad pro směrnice hluku. Klikněte si na podrobnou reportáž Die Macht der Lobbyisten bei der Gesetzgebung . Našinec od modrých strak, který prodával Porche jako svůj byznys, se přece v EP nemůže ztratit a vždy najde správnou cestu k penězům. Viz článek Evropský parlament a Brusel nesou vinu na chudobě Evropanů nebo celé číslo 2014-1 věnované volbám do EU (Oligarchický únos Evropy ). EU měla a bude mít lobbing, protože jde o miliardy eur určující různé zájmy a strategie. EU má lobbing částečně pod kontrolou, v každém případě mnohem lépe než Česko, kde lobbista ani nemusí být oficiálně registrován a fakticky může uplácet, koho chce a jak chce. Ale pozor, registrace lobistů v Bruselu není povinná, ale pouze dobrovolná.

Vliv bankovní lobby je největší vůbec

Z článků věnovaných bankovnímu vytunelování EU je jasné, že finance musí mít v Bruselu mocné pomocníky. A také mají. Podle zmíněné organizace jen sektor financí zaměstnává na plný úvazek v Bruselu 1.700 lobbistů a na tento špás dává ročně 120 miliónů euro. Aspoň vidíte, jakou má vámi volený poslanec v EP skutečnou cenu. A nyní se podívejme na studii zmíněné organizace nazvanou The Fire Power of the Financial Lobby . Ta se zaměřila především na EP poslance. Stejně jako u nás, ani v EU se peníze nekradou, pouze se přemísťují podle platného zákona. A každé bankovní vytunelování musí odsouhlasit ECB nebo je musí poslanci schválit jako zákon. Až pak jsou zlodějny beztrestné. Proto je jasné, že tlak finanční lobby na EP poslance byl a je zcela masivní. Britové z Konzervativní strany prohlásili, že jen za 6 měsíců roku 2013 jejich 25 poslanců potkalo celkem 74 různých lobbistů. Celkem 906 organizací v Bruselu provádí lobbing, přitom 55 % z nich reprezentují finance. Srovnejte toto číslo s 12 % lobistů z ostatních sektorů a pouhými 13 % lobistů za spotřebitele, odbory, či občanské asociace.

A slyšeli jste někdy, že by čeští poslanci potkali nějakého lobbistu, třeba pan Ouzký ? A přitom mají v Evropském parlamentu stejný hlas jako kdokoliv jiný.