Na podivných výrocích představitelů církve i společnosti celkem vzato nic podivného není, zvykli jsme si. Tentokrát si však našly cestu z malého Česka až do Velké Británie. Robert Fisk, redaktor britského listu Independent, považuje výroky pražského arcibiskupa v rozhovoru pro Lidové noviny za skandální. K tomu článek na Novinkách, přímo na stránkách Dominika Duky a na stránkách Independent.

Čím Dominik Duka poněkud překvapil

Podívejme se tedy na některé Dukovy výroky trochu podrobněji a popořádku.

Dominik Duka wrote:
Celý tento problém (s uprchlíky) je důsledkem rozpadu bipolárního světa, pádu berlínské zdi, kdy došlo k tomu, že obě velmoci ztratily zájem o regiony jako Maghreb nebo Přední východ, nechaly je osudu.


Tak to je pozoruhodné tvrzení. Součástí Maghrebu je Libye, a státy Předního východu jsou především Irák, Sýrie a Izrael. Ponechejme na laskavém čtenáři posouzení, zda se tyto státy opravdu ocitly mimo zájem velmocí jak tvrdí Duka, či tomu bylo právě naopak. O tyto oblasti se dodnes vedou tvrdé boje. I když na druhou stranu může mít Duka pravdu. Mocnosti bombardovaly Libyi, Irák a Sýrii nikoliv se zájmem, ale bez zájmu. O lidské životy určitě.

Dominik Duka wrote:
Situace je natolik vážná, že se musí nejenom Evropská unie, ale i OSN zamýšlet, co by se stalo, kdyby osmdesát nebo devadesát milionů lidí z tohoto regionu odešlo sem. Byla by to humanitární i ekologicko-hospodářská katastrofa.


Domnívám se, že tento druh strašení „sluší“ Konvičkům, Sládkům, Bartošům a jiným strašákům české politiky, a nikoliv hlavnímu duchovnímu pastýři českých křesťanů. Strach, jak známo, bývá špatným rádcem. V rozhovoru se Duka, jak se zdá, přihlásil k těmto autoritám.

Duka wrote:
Před mnoha lety se konala v Pasově konference, kde diskutoval i bývalý prezident Václav Klaus a stále úřadující vídeňský kardinál Schönborn. Debata se uzavřela tím, že z Evropské unie nelze vystoupit kvůli geopolitickým důvodům. Co je největší zásluha Evropské unie? Zachování míru v Evropě, ale co dál? Václav Klaus řekl, že je nutná fundamentální reforma Evropské unie. Kardinál řekl, že je nutná reforma a decentralizace katolické církve, jinak to nepůjde dál. Před tímto Rubikonem nyní stojíme...


Nu, k Václavu Klausovi měl Duka vždy blízko. To je jasné. Možná i proto se církevní restituce vydařily. Ovšem s tou decentralizací církve to asi nebude tak horké, jak vysvítá z následujících kardinálových vět.

Já jsem dal pokyn, abychom se distancovali od slov profesora Halíka. Protože neodpovídají vůbec stanovisku, které bylo odhlasováno na biskupské konferenci. Některé ingerence do otázek, které se týkají politického života, vyžadují od církve, od kněze i profesora, aby hovořil stylem, který je vlastní jeho postavení. A vystoupení profesora Halíka bylo emotivně přeexponované. Proto jsme vydali toto stanovisko. Církev má svůj hlas a to je hlas České biskupské konference. K tomu, jak vystupuje určitý kněz, má jeho biskup právo se vyjádřit. Tady také používám své autority.


Tak český primas instrumentalizuje kolektivní orgán biskupů pro politické účely, budiž. Chce si vyřídit účty s Halíkem, budiž. Ale mobilizovat biskupskou konferenci? To měl dělat, když se tady za Klause legálně kradlo, a když Západ vedl své války v Sýrii a Libyi. Decentralizace církve vypadá asi podle Duky tak, že "ti nahoře" mu do toho nemají co mluvit, maximálně platit, stejně jako "ti dole". V tom se ovšem neliší od představ a požadavků decentralizace od politiků. Další věty jsou tak nehorázné, že snad musí jít o nějaký překlep, přeřek nebo zatmění. Papež František podle Duky nemůže Evropanům tak úplně rozumět.

Dominik Duka wrote:
Papež František navíc pochází z Latinské Ameriky, kde jsou nůžky mezi chudými a bohatými široce otevřené, což je důsledek indiánských kultur. To převzala i společnost přistěhovalců.


Tak takový výrok se snad ani komentovat nedá. Za rozevírajícími nůžkami, za zvětšováním rozdílu mezi chudými a bohatými, mohou podle Duky indiáni! A ten útok na papeže je celkem odvaz. A Duka pokračoval ve stejně rozverném duchu i nadále.

Františkova citlivost na sociální problematiku je jiná, než je naše v Evropě. …není to ani přístup, který měl papež Wojtyla. I on dovedl oslovit davy, ale mluvil v úplně jiné situaci. A především byl Evropan, věděl, co jsou dějiny nacismu a komunismu a jak těžká byla cesta k opravdové svobodě. Věděl, že svoboda je nedělitelná. Kdybychom vzali slovník nejčastějších výrazů těchto papežů, zjistíme obrovský rozdíl.


Robert Fisk z Independentu míní, že byly doby, kdy by pražský arcibiskup za taková slova obdržel dárek od papeže v podobě flakonu jedu či návštěvu assassina, zabijáka s nožem. To je samozřejmě hrubá nadsázka, nicméně opravdu se český kardinál domnívá, že Svatý otec neví, jak těžká je cesta ke svobodě, a že svoboda je nedělitelná? Jak jí chce tedy papež podle Duky dělit? Podle Duky je současný papež natolik hloupý, že nezná dějiny nacismu a komunismu? Duka se pustil na hodně tenký led, ale asi mu doopravdy teče do bot, jinak by to nedělal.

Dukův boj za mír

Na nehorázně manipulativní otázku Lidových novin:
„Kdybyste vy měl tu možnost a mohl si vybrat mezi přijetím čtrnácti uprchlíků na arcibiskupství, nebo jednáním na půdě OSN, co byste si vybral?“
odpověděl pan kardinál podle očekávání:

Předal bych uprchlíky Charitě a jel bych do OSN, kde bych bouřil, že je zapotřebí jet pomoci na místo. Takové je ustrojení mé povahy.


Pro nás zůstává otázkou, proč se Duka nevydá ze svého paláce místo do OSN, do českého parlamentu. Má to mnohem blíž, asi tak 5 minut na kole, nebo 15 pěšky. Mohl protestovat proti účasti NATO, a tím i České republiky na rozvrácení Jugoslávie, Iráku, Afghánistánu, Libye a Syrie. Tedy zemí, z kterých pramení nezanedbatelná část uprchlické vlny. Jenže házení bomb na ty druhé zase tolik našeho arcibiskupa nerozhodilo, jako nápad zdanění církevních restitucí.

Duku tedy rozhodně nestravuje horlivost pomoci uprchlíkům ze zemí, které jsme pomáhali rozvrátit, zato ztrácí ze samé horlivosti sebekontrolu při zmínce o možnosti ztráty několika domů v areálu Hradu. Z hodnoty více než stamiliardového majetku, který připadne v rámci tzv. církevních restitucí Římskokatolické církvi, by ubylo několik desítek milionů, a to už je důvod k hysterii, no ne? Více ZDE. Stejně tak, když vládly zkorumpované asociální vlády pravice Mirka Topolánka či Petra Nečase, měl pražský arcibiskup největší obavy z "vlády ochlokracie", tedy z demonstrací odborářů. Více ZDE. Papež by asi udělal něco jiného, a Duka to ví také. Ale tady vládne on, a ne nějaký František I.

Duka se dále zastává slabých a uprchlíků a dost možná, že i těch uprchlíků čistě ekonomických. O těch však nemůže mluvit, neboť je tím prý chrání:

Dominik Duka wrote:
Otázkou imigrace se intenzivně zabýváme více než deset let. První je imigrace obyvatel z východní části Evropy – Ukrajina, Rusko, Bělorusko, Kazachstán. Nemohu uvést konkrétní čísla, jsou embargovaná kvůli bezpečí uprchlíků, ale můžeme říci, že za dvacet let svobody připlulo do naší republiky téměř půl milionu nových obyvatel.


Jak se zdá nemáme cenzuru jako v době nesvobody, nýbrž pouhé embargo na informace, které pan kardinál ctí. Otázkou je, kdo tedy má k těmto informacím přístup? Kdo patří k vyvoleným vyjma pana kardinála? Naštěstí ještě tak daleko nejsme, abychom zatajovali či falšovali statistiky. Kardinálem ohleduplně „zatajovaná“ čísla si každý může přečíst např. ZDE. Imigrace do ČR je tu rozdělena nejen podle zemí, podle trvalého nebo dočasného pobytu, ale i podle okresů, kde jsou imigranti hlášeni.

Za komunismu byl růžový optimista

Problémem se tak ukazuje nejen samotná migrace, ale zejména mlžení, na kterém se podílí i náš pan kardinál. Papež František se pak právem ptá: „Co se to s tebou, Evropo, stalo?“. Zhloupla a je bez soucitu. Pokoutní politika podvodů a násilí si vybírá svou daň. Evropská unie uvaluje embargo na informace i ohledně připravovaných smluv s dalekosáhlým dopadem na příští generace jako např. na tzv. smlouvu TTIP. Už přestává být rozhodující co v té smlouvě vlastně je, problémem už je samotné utajování a mlžení, které vyvolává pocit ohrožení. Stejný proces můžeme sledovat i ohledně uprchlické vlny.

Veřejnoprávní média podporovaná bulvárem a jimi zpitomělým veřejným míněním kreslí katastrofický scénář Dominika Duky. Připravujeme se tak pořád na něco. Tu na ptačí, tu na prasečí tu na jinou nespecifikovanou chřipku, potom hrozí invaze 90 milionů imigrantů „růžového optimisty Duky“, a nakonec se na nás už už valí Rudá armáda. Včera to byl Irán, předevčírem Irák, a dnes proklaté Rusko s ještě proklatějším Putinem. Prostě každý si nebezpečí může vyhledat sám, kdo nenalézá, tomu Česká televize či arcibiskup pražský ukáže. A nakonec budeme potřeboval jednoho roztomilého Vůdce, který toto vyplašené stádo povede tam či onam, ale hlavně do války.

Problém kardinální

Na výše uvedené mlžení a utajování dojel minulý režim a dojede i ten současný. Tehdy občané přestali “komunistům“ věřit i to, co se nakonec ukázalo být pravdou. Podobně dnešní vyjadřování elit, které je na hony vzdálené onomu jasnému „ano, ano“ nebo „ne, ne“, přispívá k dezintegraci celé společnosti. Většina prostě nemá čas luštit nuance vyjádření toho kterého „papaláše“ a číst mezi řádky. K všelidským hodnotám je třeba se postavit jednoznačně. Raněné ošetřit, tonoucí zachránit, hladové nakrmit, nahé ošatit. To nemá nic společného se zvaním do rozhádaného domu plném nevěstinců, ghett, drog, loupeží a násilí. Kdo zve do Evropy nezodpovědně imigranty, nebo kdo to činí jen pro svůj zisk, nečiní službu bližnímu, ale ať už záměrně nebo omylem zvyšuje napětí a nepřátelství mezi lidmi.

Není totiž lidskou povinností, ani aktem lásky, zvát do Evropy celé lidstvo, povinností člověka je však zachránit bližního v nouzi. Tak tomu rozuměli v Německu, Rakousku, Švýcarsku a dalších zemích, kde přijímali uprchlíky z Čech Moravy a Slezska po roce 1948 i 1968. Tak tomu rozuměli všichni, kdož přijímali vyhnance a běžence ve všech dobách. Nabídnutí pomoci jinověrcům papežem Františkem tak není jen prázdným gestem, jak se domnívá Duka, ale naopak minimem lidské slušnosti a povinnosti. Kdo jiný, než František by měl podat ruku muslimským bratrům v nouzi? Tedy těm, které fanatismus jedněch a bomby druhých, zbavily možnosti normálního života?


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!