Analýza volebních dat by měla začít finančními náklady na prezidentskou kampaň. Ale v Česku je cena politiky tak vysoká, že se vlastně nikdy nedopočítáte, což za chvíli začne platit doslova. Rozpracovaný "systém slev" použitý např. Janem Fišerem a jistě i dalšími kandidáty by každý součet naprosto znevěrohodnil. Z toho důvodu nelze objektivně komentovat tyto veřejná čísla. Díky novinářům z nezávislých medií jsme se mohli o těchto slevách něco dovědět. Pokud se korupční praktiky stylu „poskytování slev“ ve volebních kampaních nezarazí, pak občanské kandidáty bez koruny v kapse a s malým počtem zapálených dobrovolníků (jako byla např. Táňa Fišerová) čekají těžké časy. Proti bilboardům už nikdy nebudou mít poctivou šanci.

První kolo vyřídilo mediální bubliny a vysoké finanční náklady zase zničily občanské kandidáty, které reprezentovali důstojní zástupci. Táňa Fišerová bojovala za občanskou soudržnost a voliči její vizi přijali kladně. Prof. JUDr. Vladimír Franz jako občanský kandidát založil iniciativu na své zvolení s body: zvolte mne, s nikým se nespojím a po volbách ukončíme svou činnost. Sympatické.

Samostatnou kapitolou byl kandidát ODS povinně vzývající posvátnou mantru "management & leadership". Smutný byl pohled na Přemysla Sobotku stojícího v čele propagandistických šiků ODS. Její propad už nemůže asi zadržet vůbec nic, pouze střelné modlitby k nějakému neoliberálnímu božstvu.

2. Výsledky druhého kola

Z mapy druhého kola je jasné, že knížete Schwarzenberga volila jen velká města: Praha plus Středočeský kraj, Plzeň, jeho nikoliv drobné knížectví, politicky zapálení středostavovští Pražáci lyžující o volebním víkendu v Krkonoších, kousek feudálně naladěných východních Čech a moravské Brno nesnášející arogantní socany na zdejší radnici. Zdejší sociální demokraté šli v prvním kole volit Dienstbiera a pak buď spáchali sebevraždu nebo šli bojovat za českého knížete k letohrádku Hvězda na Bílé Hoře. Podávejme se na výslednou mapu voleb druhého kola (zdroj Wikipedie).



Další mapa ukazuje procentově počet hlasů pro vítězného Miloše Zemana (zdroj CSU). Klíčové jsou tmavě modré oblasti, které je třeba si zapamatovat. Jsou to nejchudší kraje republiky.



Volební výsledky lichotivé pro Zemana si porovnejte s mapou, která ukazuje míru chudoby v Česku, tj. poměr zaměstnaných a nezaměstnaných. Bledá místa ukazují Zemanovo plus a naopak bledý výsledek pro knížete (CSU data: Míra ekonomické aktivity).



Dalším důležitým ukazatelem je spojení obojího, tj. vysoké míry chudoby a voličské neúčasti. Podívejte se zejména na kraje v Sudetech a na Ostravsku. Kraje s malou voličskou účastí sice ve druhém kole drtivě volily Zemana, ale fakticky je prezidentská volba už nezajímala, což přesvědčivě dokazuje nízká volební účast ve druhém kole (CSU data: účast voličů ve 2. kole).



Jestliže v jiných krajích ještě věří Zemanovi jako novému Tatíčkovi, pak v těchto krajích už budou věřit jen demagogům s klackem v ruce. A ti, jak známo, přicházejí pouze na vlnách fašismu. Pokud vás zajímá jedna naše starší analýza věnovaná vzniku neofašismu právě v těchto územích a na sídlištích typu Janov u Litvínova, klikněte na analýzu Vznik českého neofašismu (březen 2009).

3. Závěr

Z výsledků je jasné, že druhé kolo prezidentské volby 2013 bylo určeno sociálním rozvrstvením obyvatelstva. Chudí si hlídali své vlastní zájmy a nenechali se zblbnout mediální propagandou. Volili úplně stejně jako bohatí spoluobčané, tj. podle svých vlastních zájmů. Samozřejmě, pokud budou do lidí média bušit pravicovou a pseudo-vlasteneckou propagandu stejně usilovně jako Republikáni v USA, a navíc budou různě měnit volební obvody, nebo zařídí volby jen pro plátce daně a podobně, pak budou výsledky jiné. Ale to už bude jiná kapitola boje za českou demokracii.