Článek Komu má sloužit transatlantický trh? a upozornil na mnohé sporné body ohledně připravovaného sblížení obou trhů a vytváření transatlantické zóny volného obchodu v rámci Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Zemědělská komise EU v tichosti odvolala dosud platný zákaz importu amerických zemědělských produktů, které jsou podle evropských norem otrávené. Důležité rozdíly v kvalitě potravin jsme vyjmenovali v článku Současná koncepce transatlantického trhu nás může jednou zabít. A nejde jen o otrávené potraviny z USA, protože nová smlouva ohrožuje i evropskou kulturu.

Debata o transatlantickém trhu dostala první trhliny v momentu, kdy Francie odmítla podepsat kapitolu o audiovizuálních právech. Francouzští umělci ji jednomyslně odmítli. Po setkání s Barrosem minulý týden herečka Bérénice Bejo a režisér Costa-Gavras napsali otevřený dopis, v němž považují šéfa EU za “cynického, nečestného a pohrdavého člověka, který škodí evropským zájmům”.

Barrosova reakce na veto Francie stojí za komentář. Prezident EU si asi vzpomněl na své trockistické mládí a označil Hollanda v pondělním rozhovoru pro International Herald Tribune za reakcionáře. Francie požádala na zasedání ministrů EU-27 o to, aby tato kapitola byla z dalších jednání s USA vyškrtnuta. Barroso kontroval tím, že prohlásil toto: “Hollandův boj za evropskou kulturu tvoří součást antimondialististické agendy a považuji jej za úplně reakcionářský”. Elysejský palác oficiálně prohlásil, že se mu ani nechce věřit, že by Barroso mohl podobné výroky na adresu francouzského prezidenta vůbec pronést.

Francie totiž ve sporu zastupuje umělecké a kulturní svazy, které se cítí ohroženy úrovní hollywoodské kultury a americkou kulturní produkcí. Ta je šitá na míru publiku s hodně nízkou kulturní úrovní. Úvodní citát na adresu Barrosa ukazuje, že Holland má většinu umělců na své straně. Asi není nic trapnějšího, než bývalý trockista, který končí jako klient oligarchických zájmových skupin prosazujících transatlantický trh tak, že škodí zájmům Evropanů.