Aféra s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahu prolétla českými médii jako blesk. Ne že by tak oslnila, nebo že by byla nenadálá, ale měla velmi krátké trvání. O co šlo? Netanjahu před svou návštěvou Německa přičetl hlavní odpovědnost za holokaust nikoliv Adolfu Hitlerovi, ale jeruzalémskému muftímu. Celou kauzu zdařile shrnuje Tereza Spencerová v Literárních novinách Chtěl bych jednak podpořit čtenost tohoto klíčového článku a jednak vyzdvihnout ještě jiný aspekt celé záležitosti.

Kdo se je vítr

Prakticky stejný argument, který použil izraelský premiér, zazněl již dříve z úst členů tuzemské organizace „Islám v ČR nechceme“. K vidění a slyšení ZDE zejména v čase 42:13. Mně podobné argumenty připadaly opravdu směšné, absurdní a neuvěřitelné. A vida, chopí se jich i někdo tak významný jako Netanjahu.

Potěšitelné naopak je, že i když naše média si nějakou větší kritiku izraelského premiéra nedovolí, samotný izraelský tisk zdaleka takto shovívavý není. Například listy Haaretz či Jeruzalem Post se této problematice věnovaly mnohem obšírněji a poukazovaly zejména na skandální fakt, že tyto výroky nebyly řečeny po zavírací hodině v restauraci páté cenové skupiny nevzdělaným člověkem, ale naopak na nejvyšším fóru, s plnou vážností a člověkem, kterému se dostalo vzdělání od největších kapacit v oboru historie.

Profesorka Dina Porat, která je vedoucí institutu, jenž se zabývá výzkumem antisemitismu a rasismu na Telavivské univerzitě a je hlavní historičkou muzea holokaustu Jad Vašem, v izraelském listu Haaretz napsala, že tvrzení izraelského premiéra je naprosto chybné ve všech ohledech. Roy Isacowitz označuje Netanjahua za posedlého nenávistí se ztrátou smyslu pro realitu. Považuje jej také za vážné nebezpečí pro Izrael. Sara Hirschhorn hovoří o válce mezi Palestinci a Izraelci jako o postmoderní politické fikci. Vede se válka o virtuální realitu.

Další osobnosti a odborníci si kladou otázku, proč vůbec Netanjahu s takovou nehorázností přišel. Chtěl upozornit na novou vlnu násilí v Izraeli? Na hrozící intifádu? (O současné vlně násilí si můžete udělat obrázek i z tohoto videa, kde příslušník Izraelské policie napadl ve vypjaté atmosféře střelby a Molotovových koktejlů záchranáře z Červeného kříže a půlměsíce.) Chtěl obrátit pozornost od nebezpečí fašismu k nebezpečí islamismu? Těžko říci.

Všichni se však shodují, že takovou nehoráznou lží a manipulací ničemu dobrému neposloužil a právě naopak, podle úvodníku izraelského listu Haaretz, Netanjahu „zlehčil památku holokaustu“. Pro nás je jen škoda, že jakákoliv kritika Izraele je označována skalními přívrženci Netanjahuovy linie za antisemitismus. Naši obhájci Židů nevidí nebo nechtějí vidět, že diskuse o historii, současnosti i budoucnosti státu Izrael a Palestiny je mnohem bohatší a že linie nevede mezi Židy a „těmi druhými“, ale mnohem spíše mezi manipulací a touhou po poznání pravdy.

Člověk nemusí být zrovna Židem, aby si uvědomil hrůzu pogromů a holokaustu. Není těžké si představit strasti života v pocitu neustálého ohrožení z okolí. Ať už se jedná o diasporu nebo přímo stát Izrael. Ovšemže tato představa bude vždy jen představou, a má tak omezenou vypovídací hodnotu, ale rozhodně jí nelze „vylepšovat“ polopravdami, manipulacemi a lživými výroky.

Tak se dostáváme k tomu co spojuje naše pány Formánka a Fišera z uskupení „Islám v ČR nechceme“ s izraelským premiérem? Nenávist k islámu, nenávist k Palestincům, Je to stále stejné „stranictví“ které nezná pravdu, ale vždy jen lež. Je to stále stejná písnička o výlučnosti Sparty, Židů, Němců, Američanů, národních socialistů, komunistů, fašistů, bělochů, černochů, katolíků a mnoha dalších postižených.

Kdo sklidí bouři

Bohužel bouři sklidíme my všichni. Stejně jako se žádná z válek neomezila jen na válečné štváče, ale postihla i lidi mírumilovné, kteří chtějí žít jen své obyčejné lidské životy. Ani dnes si bomby nevybírají, jakkoliv jsou chytré. Zoufalství Palestinců si také nevybírá. Kdo jiný by o tom měl něco vědět než právě Židé? Copak si někdo může myslet, že bude trvale chovat lidi v ohradách jako dobytek? Že život v ghettech nenechá na jeho obyvatelích následky? Kdo zastaví to věčné kyvadlo extrémů? Proč se z vězňů stávají nejhroznější dozorci? Z trýzněných trýznitelé?

V jedné známé písni se právě na výše uvedené „stranictví“ upozorňuje a zpívá Dejme šanci míru. Ano, dejme šanci pravdě – a odpuštění. Mír se pak dostaví zákonitě. Jinak budeme bouři, kterou někteří z nás vyvolali, sklízet my všichni.


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 450 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!