V polovině října roku 2011 proběhl v Brně protest proti plánovanému <a href="http://www.zachranteoperu.cz/index.php/ndbr">tzv. přerušení činnosti </a>(rozuměj zavření a následné privatizaci opravované budovy) a rozpuštění souboru Janáčkova divadla. Pěvci, sólisté i sboristé, orchestrální hudebníci, dirigenti a režiséři přilákali pozornost obecenstva i na ulici. Divadelníci s techniky a celým zázemím a sympatizujícími občany svolali <a href="http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/140103-protestujici-zamestnanci-a-priznivci-brnenske-opery-zaplnili-namesti/">protestní průvod městem</a>. Sešlo se asi tisíc sympatizantů.

Brněnské protesty nebyly v oblasti kultury v Česku první ani poslední. Krachující operní divadla mají své webovky "<a href="http://www.zachranteoperu.cz/">Zachraňte operu!" </a>a jsou i na Facebooku. Slučování Státní opery Praha a Národního divadla se koncem října jeví jako stará zpráva. A tahle aféra proběhla tiskem někdy <a href="http://richardkolar.blog.idnes.cz/c/201584/Transformace-opery-Spiknuti-diletantu.html">v létě</a>. Pro média na podzim téhož roku je to už historie! Jenže v umění se čas počítá jinak. Mladý začínající obyčejný hudebník, člen operního orchestru, má za sebou náročnou dvacetiletou hudební průpravu. Pokud byl v době sametové revoluce (1989) šestiletým dítětem, které se začalo učit hře na housle, mohl se na demonstraci divadelníků v roce 2011objevit jako "orchestrák", který před svou třicítkou zrovna vstřebal kmenový repertoár operního divadla.

"Odstávka má být pouze efektivním nástrojem, jak operu zničit a rozebrat si zbytky (včetně lidí) pro soukromý/komerční sektor, který samozřejmě už nikdy nenahradí to, co by Janáčkovu operu alespoň vzdáleně připomínalo - tak, jak téměř 130 let sloužila. A to nemluvím o osudech mnoha desítek lidí, kteří jsou nadaní profesionálové ve svém oboru, ale prostě nezvládnou už dělat finančního poradce."

Tak charakterizoval situaci člověk, obeznámený se situací v brněnském divadle. Ta je komplikovaná ještě tím, že obrovský kolos, jakým je opera, potřebuje pro svůj provoz dotace. Radní města Brna si schválili pravidlo, že veřejné peníze mohou dostat jen ty organizace, které <a href="http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/138815-od-brna-dostanou-dotace-jen-ti-kteri-se-s-nim-nesoudi/">nejsou ve sporu</a> s brněnským magistrátem a jeho firmami či příspěvkovými organizacemi. Jestliže zaměstnanci divadla protestují proti "přerušení činnosti", dostávají se s radnicí do sporu. Pak nezbývá, než <a href="http://www.finmag.cz/cs/finmag/penize/chcete-verejne-penize-cupnout-a-lizat-feudaluv-zadek/">lízat feudálův zadek</a>, jak zní vtipný název článku. Podobně potupnou variantu jak dosáhnout na dotace zvolili šéfové brněnské činohry. Hra Zjevení pro černou madonu aneb Švédové před branami Brna vznikla z popudu primátora Statutárního města Brna Romana Onderky.

A toto systematické a drzé ničení kultury si platíme z našich daní, protože někdo, někde a nějak vytuneloval městské, krajské či státní finance. V souvislostí s demonstrací jsem myslela na orchestrální hráče Janáčkova divadla - kolegy učitele, kteří už před rokem přišli o přivýdělek z učení na <a href="http://umlaufoviny.com/www/res_publica/Redakcni_system/index.php?clanek=785&pg=">střelické hudebce</a>. Tenkrát, když se podepisovala petice na obranu slušného bývalého ředitele, měli někteří spoustu strachu vůbec jen pohlédnout na podpisový arch. Podepište, nabádala jsem je. Spojme síly, stojí za námi i rodiče našich žáků. Jiní zvažovali, co je pro ně výhodnější. Petici podepsat a vystavit se riziku vyhození? Nepodepsat a doufat, že budou uznány zásluhy loajality k šéfovi novému? Nepochybně očekávali kolegové z hudebky, že "se to nějak" vyřeší, "přece není možné", aby nás nový ředitel všechny vyházel. Mimo mladé, loajální kolegyně vyletěli ve dvou vlnách všichni. A v květnu 2012 přijdou o hlavní práci v divadle.

Radikálně odlišný přístup k řešení nikoli dotací pro divadlo, ale korupčních afér a klientelismu ústecké radnice zvolil <a href="http://www.denikreferendum.cz/clanek/11755-nepritel-lidu">Jaroslav Achab Heidler</a>, dlouholetý šéf Činoherního studia v Ústí nad Labem. Heidler, který divadlo doslova vytáhl z vody (povodně 2002) a získal pro ně titul Divadlo roku, byl z funkce ředitele odvolán. Stalo se tak pro jeho angažovanost v komunální politice, když kritizoval korupci na ústeckém magistrátu. Paralela mezi brněnským magistrátem, který zamítl veřejné finance pro organizace, které jsou s ním ve sporu (tedy i Janáčkovo divadlo) a ústeckým činoherním divadlem, notoricky rozpočtově podhodnoceným, se sama nabízí.

Babí léto přálo organizátorům a účastníkům nejen brněnské divadelní demonstrace, ale i předchozímu výšlapu brněnských aktivistů. V rámci přípravy na <a href="http://www.nenasili.cz/cs/4793_svetovy-tyden-za-mir-a-nenasili">Světový týden za mír a nenásilí</a> se konal výstup na rozhlednu vrcholu Klucanina nad Tišnovem. Připravila jej <a href="http://www.nenasili.cz/cs/4797_az-na-vrchol">brněnská skupina</a>, která v rámci tréninku uspořádala podobných výstupů několik. Takové akce mají význam ne pro masovost, ale pro osobní setkání a seznámení lidí, kteří se znají jen z internetu. Jeden z účastníků podával svědectví přímého účastníka ochrany Šumavy a <a href="http://www.blisty.cz/art/60529.html">nezákonného zásahu policistů </a>proti aktivistům. Po cestě na rozhlednu jsme mluvili o ledačem. Došlo i na plánovanou demonstraci divadelníků, která se pak uskutečnila o tři dny později. Aktivista ze Šumavy shrnul krátce lapidárně.

"Já sem onehdá řikal baleťákovi: Poď mně pomoct s letákama. Nemám čas, řekl. Teď mu zavřou divadlo. Dobře ti tak, vole, neměls čas. A to je, co chce ta naša vláda. Abysme se hádali mezi sebou".