Jistě se vám, milí čtenáři, již někdy stalo, že se vám po uplynutí záruční lhůty porouchala tiskárna, žehlička či vysavač. V prodejně či opravně vám pak prodavač či “opravář” s úsměvem vysvětlili, že oprava by byla tak drahá, že se vám vyplatí si koupit nový modernější model téhož výrobku.

A jistě si vy, dříve narození, vzpomínáte, že bývaly časy, kdy žehlička, vysavač, pračka či lednička fungovaly bez větších problémů třeba 20 let, a pokud se porouchaly, tak se dotyčný výrobek nechal opravit za přiměřenou cenu.


Tento dokumentární film Cosimy Dannoritzera, který vysílala na svém 2. programu Slovenská televize, nade vší pochybnost potvrzuje, že celá věc spočívá na něčem, co bychom mohli nazvat kartelovou dohodou či konspirací a pro co se vžil název “politika plánovaného zastarávání”.

Hospodářství se musí otáčet, “růst růstu” musí pokračovat, koloběh zisku nesmí být zastaven. Moderní reklama, politika plánovaného zastarávání a spotřebitelské úvěry jsou hlavní pilíře dnešní konzumní společnosti. Na příkladu žárovek, inkoustové tiskárny, nylonových punčoch, iPodu a dalšího zboží pochopíte, jak tato politika funguje v praxi. Na příkladu elektronického smetiště v Ghaně si uvědomíte, jaké to má následky. A možná v sobě najdete i sílu a odhodlání změnit se v uvědomělé spotřebitele, kteří podobné praktiky odmítají, upozorňují na ně, brání se proti nim a mění svůj životní styl tak, aby ukončili současnou “jízdu proti zdi”.