Aktivistický časopis The Nation popsal jedno velké vítězství Američanů angažovaných v boji proti GMO. A zdánlivě vůbec nešlo o GMO potraviny. Článek Prohrané referendum o GMO ukázal, jak firma Monsanto investovala milióny do masivní kampaně, aby odvrátila hrozbu pro geneticky manipulované produkty, která jim hrozila díky celostátnímu referendu. Občané státu Kalifornie hlasovali o tom, zda by měly být všechny potraviny opatřeny viditelnými a jasnými informacemi, obsahuje-li produkt geneticky modifikované plodiny. Prohrané referendum v Kalifornii znamená, že obaly potravin neponesou štítky povinně označující přítomnost geneticky manipulovaných plodin.

Ale aktivisté se nevzdali a šli na to od správného konce. Tyto firmy manipulují pomocí peněz tajných dárců investovaných do kampaní pod skrytými společnostmi. Celý mechanismus jsme popsali ve dvou článcích, klikněte si aspoň na článek Politická satira v USA aneb Praní volebních peněz v přímém přenosu , kde je popsán celý způsob, jak velké firmy manipulují veřejnost.

V USA nyní běží velká kampaň nazvaná "Iniciativa 522 ", která se týká zavedení zákona o povinném štítkování všech produktů s GMO produkty. Velké firmy pochopitelně zřídily opačnou iniciativu nazvanou (Vote No on 522 ) a nacpali ji penězi od GMO firem a od výrobců humusáckého jídla (junk food), které v tom jedou ruku v ruce. Tyto firmy nemají nouzi o milióny až miliardy. Jen byl trochu problém, jakým kanálem tyto ohromné sumy dostat do správných "veřejně-prospěšných" organizací. A tady se to krapet zadrhlo.

Aktivisté podali sérii žalob na nelegální financování negativní kampaně a Washingtonský státní prokurátor Ferguson se pustil do práce. Podle jeho slov "šlo o největší částku peněz, která kdy byla utajena ve volební kampani".

Výsledek pro aktivisty za I-522? Citovaný prokurátor odsoudil Grocery Manufactures Association, což je jedna z největších lobbistických skupin, za to, že nezveřejnila dar 7 miliónů dolarů na antikampaň proti znechuceným občanům požadujících povinné štítkování potravin. A GMO firmy či firmy vyrábějící humusácké jídlo sypaly do tohoto koše řádově miliónové částky. Aktivistická skupina "Moms for Labeling" (Aneb mamky za štítkování) dosáhla velkého vítězství.

Znovu se vracíme k chytrým postupům občanských aktivistů v USA. Pokud o nich chcete vědět více, podívejte se na článek Kalifornští aktivisté si vynutili zrušení nebezpečné jaderné elektrárny , popřípadě si klikněte celkovou taktiku ohledně zavírání nebezpečných atomovek (Aktivisté v USA dosáhli zavření další atomovky ). Soudní uzavření kohoutků s penězi a stíhání velkých firem znamená, že štítkování GMO potravin má nyní mnohem větší šanci než předtím.

Ale jako každá velká bitva, kampaně proti jaderné energii či proti GMO představují dlouhodobé strategické bitvy, které se musí jasně naplánovat, a navíc s detailní znalostí jak zákonů, tak celého mechanismu lobování a uplácení. Ten velké firmy používají, aby prosadily výhodnou legislativu a zabránily zákonům pro ně nevýhodným. V Česku si firmy přes placené lobbisty všech zavedených partají bez rozdílu už dvacet let dělají zákony podle svého gusta. Viz naše články o koncesním státě a neo-neokolonialismu.