Žluté autobusy nesnáším, protože na lince Liberec-Praha nekalým způsobem zničily konkurenci, se kterou jsme lacino jezdili všichni, kteří musíme tuto cestu absolvovat pravidelně. Teď jezdíme draho, při startu tohoto korporátního ruchadla na nás řve reklama, servírky už vyhodili. Předražené jízdy pochopitelně zůstaly, protože trvá monopol. Ale můžeme si vzít malou flašku vody, jako v jiných autobusech. A to vyhození mladých brigádníků mne naštvalo nejvíce. Snášel jsem drmolení “stewardek” celkem statečně jen proto, že si tím studenti tvrdě vydělávali nikoliv na chleba, jako za našich časů, ale na svůj notebook.

Ale k věci. Jedu v sobotu 3. 9. dopoledne dálnicí D10 z Prahy na Liberec, jedna uzavírka za druhou, na silnici ani noha. Prostě, ani jeden dělník. A to mne naštvalo, že se za moje daně dělá zlodějna za bílého dne a před mýma očima. Na dálnicích se už ani nekrade tajně, což považuji za typickou korporátní drzost. Ministerstvo dopravy je tak drzé, že nechá za mé daně a před mýma očima rozkrádat rozpočet na opravy dálniční a silniční infrastruktury.

Tak jsem přímo z autobusu zvedl telefon a volal paní Pošvářové, která se na dálniční zlodějny specializuje, protože v těchto zlodějnách odmítla jet v době, kdy byla zaměstnankyní ŘSD. Viz naše tematické číslo Jak prostavit státní kasu (2015-7) a zejména její rozhovor pod názvem Být služebníkem občanů, nikoliv korporací. Reprodukuji rozhovor z mobilu, plus mínus.

Ahoj Mílo. Co to je na dálnici Praha-Liberec za binec? Stojíme na uzavírkách, jedna za druhou, a tady na stavbě není ani noha! A je sobota dopoledne, tak to všichni stávkují, nebo co? Nebo jim dal Ťok dovolenou a poslal je stávkovat?

(Smích v mobilu). No tak vidíš. Na D5 a na R7 taky nedělají, no to je hezké. Podívej, oni nepracují ani ve všední den, a dokonce ani na dé jedničce. Tak proč by měli dělat zrovna v sobotu, a navíc na vaší dé desítce?

To si děláš srandu, ne? Oni kradou před mýma očima mé daně, jsou fakt drzí jak opice!

Je vidět, že se nedíváš na reportáže, které jsme z oprav natočili, jinak bys to dávno věděl. A když jsem dělala inspekci s kamerou na D5 do Plzně a zpět a rychlostní silnici R7 na Chomutov, tak jsme nepotkali dělníka. No prostě, bylo to úplně stejné, jako teď u vás na D10. A firmy nedělají ani na jiných důležitých silnicích, o kterých jsme pořídili záznamy.

Tak mi vysvětli, v čem je ta zlodějna. Vždyť to platím ze svých daní!

To je úplně jednoduché. Představ si, že máš úzký kartel dodavatelů staveb, kteří tzv. “trvale spolupracují se státem”. A dejme tomu, že klasickou zakázku na opravu silnice nebo dálnice asi 2-3krát předraží. Pak je ale jasné, že to nemohou opravit rychle, protože to by znamenalo, že zakázka měla být o polovinu lacinější vzhledem k nákladům a danému harmonogramu staveb. Ale ty máš zakázku zhruba 2-3krát předraženou, a tomu musí odpovídat i doba tzv. “opravy”. Takže silnici uzavřeš, nic na ní neděláš, uměle prodloužíš dobu opravy, a tím si zdůvodníš tu totálně předraženou cenu zakázky.

Tím chceš říci, že oni kradou za bílého dne tak, že mne obírají o daně, nechají mne stát na silnici a smějí se mi do ksichtu přes telku, kde se promenuje ministr Ťok? Tak jaký je rozdíl mezi středověkými lapky okrádající pocestné a touto šílenou partou?

No, je to úplně stejné. Jenom jsme ve 21. století a úroveň zlodějny se značně zvýšila. Lapkové dneška nosí kravatu, nikdy se nezašpiní, o jejich zlodějnách málokdo ví, protože málokdo myslí na využití svých daní tak podivně jako ty. Kradou se tu miliardy a beztrestně, protože smlouvy ošetřují ti nejlepší právníci. Když je nejhůř, jde za ně sedět někdo jiný, nebo se vyšetřování kauzy zastaví. Sám uznáš, na něco tak dokonalého by se normální středověký lapka nikdy nezmohl. Sofistikovanost světem vládne, a zlodějnám a českým tunelům taky.

Kdy je konečně zavřou? Podívej, zase tu nikdo není, další uzavírka, to je fakt binec...

Jak sám profesně víš, boží mlýny melou stále, leč dosti pomalu. Nikdo neujde trestu, ale to oni zřejmě nevědí. A tak si zpívám s Landou: Je čas odejít! Pošlu ti pár fotografií, ať se pobavíš.

A tak skončil náš rozhovor. Přikládám dokumentační fotografie i s komentářem. Možná je čas se zamyslet.

Foto R7 z Prahy na Chomutov 22.8.2016 (pondělí)



Vyvěšena cedule “Technologická přestávka”, ale nikde ani noha. Ale pozor. Při výměně svodidel se žádná přestávka normálně nedělá! Prostě vytrhají stará svodidla, postaví se nové sloupky a namontují nové svodnice. To jsou ty vodorovné části. Tady bylo zdržení 20 minut v koloně.

Foto D5 z Plzně na Prahu 22.8.2016 (pondělí)



Výměna svodidel, nikde ani noha, zbytečně uzavřený levý pruh. Tak se kradou naše daně. Před našima očima a za bílého dne.


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 500 Kč
Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!